Vrijwilligersfunctie
Stichting Bakkerscafé zoekt
Een Penningmeester in de Raad van Bestuur
Vrijwilligersfunctie
Stichting Het Bakkerscafé is – sinds haar oprichting in 2009 – een sociale onderneming. Wij zijn specialist in het bakken van heerlijk biologisch brood en bieden een stimulerende werkplek voor een zeer divers team.
We hebben twee vestigingen in Nijmegen: Brood op de Plank (winkel met ontbijt- en lunchcafé) en Dé Bakkerij (winkel). Bij ons werken zo’n 70 medewerkers en trajectmedewerkers.
Het Bakkerscafé is op zoek naar een penningmeester in onze Raad van Bestuur, wegens het verlopen van de zittingstermijn van de huidige penningmeester.
Het doel van de stichting
Het doel van de stichting is mensen met een afstand tot de samenleving en/of arbeidsmarkt de mogelijkheid te bieden zich op hun eigen niveau maximaal te ontwikkelen.
Dat doel verwezenlijken we door de exploitatie van een op wijkbewoners gericht ontbijt- en lunchcafé met bakkerij waarin we arbeidsmatige dagbesteding, arbeidsintegratie- en leerwerktrajecten aanbieden.
De organisatie van de stichting bestaat uit:
- 25 medewerkers (bakkers, coaches, horecamedewerkers);
- een bedrijfsleider voor de dagelijkse leiding;
- onbezoldigde Raad van Bestuur (4 leden).
Taken Raad van Bestuur
Hieronder een weergave van de verdeling van taken tussen onze bedrijfsleider en de Raad van Bestuur (RvB):
Rollen en taken |
Verantwoordelijkheid |
Dagelijkse leiding Bakkerscafé volgens doelstellingen |
Bedrijfsleider |
Verantwoorden resultaten en werkwijze aan RvB |
Bedrijfsleider |
Opstellen strategie en meerjarenplannen |
RvB |
Opstellen jaarplan, begroting en jaarrekening |
Bedrijfsleider i.s.m. penningmeester |
Controleren en vaststellen jaarplan, begroting en jaarrekening |
RvB |
Opstellen beleidsplannen |
Bedrijfsleider |
Vaststellen beleidsplannen |
RvB |
Vertegenwoordiging naar externe partijen |
RvB en bedrijfsleider |
Aanstellen en werkgever bedrijfsleider |
RvB |
Aanstellen van bestuursleden |
RvB |
Wijziging statuten |
RvB |
Rol Penningmeester
De bedrijfsleider is verantwoordelijk voor de dagelijkse sturing op financiën en bedrijfsvoering. Als penningmeester stuur je de bedrijfsleider aan op dit onderdeel en monitor je de financiën en de bedrijfsvoering. Je adviseert je collega’s in de Raad van Bestuur en de bedrijfsleider over de financiële haalbaarheid van plannen.
Wat vragen wij?
Onze penningmeester in de Raad van Bestuur beschikt over:
- Kennis van financiën en bedrijfsvoering
- Gevoel voor maatschappelijke en politieke context
- Evenwicht in betrokkenheid en bestuurlijke afstand
- Besluitvaardigheid en communicatieve vaardigheden;
- Kritisch, zelfreflectie, onafhankelijkheid en integriteit.
Ervaring met managen/besturen, HRM, (sociaal) ondernemen en/of sociaal domein/zorg/werk is een pre.
Tijdsinvestering
De Raad van Bestuur komt ongeveer 8 keer per jaar (in de avonduren) bij elkaar. Daarnaast ben je 2-4 uur per maand beschikbaar om de bedrijfsleider te adviseren en aan te sturen op het onderdeel financiën en bedrijfsvoering. De leden van de Raad van Bestuur zijn aanwezig op de personeelsbijeenkomsten (3-4 keer per jaar), bijvoorbeeld de gezellige kerst- of nieuwjaarsborrel en zomerbarbecue.
Vrijwilligersfunctie
De functie bij onze Stichting zonder winstoogmerk is onbetaald.
Meer informatie
Informatie over Stichting Het Bakkerscafé (missie, visie, statuten, organogram, jaarrekening, etc.) is te vinden op bakkerscafe.nl/over-ons/ .
Je kunt ook contact opnemen met de Raad van Bestuur:
- Jorin van der Velden, (vertrekkend) penningmeester: 06-33902882
- Karen Koller: 06-43582866
- Ivo Hendriks: 06-13340586
- Nienke Gravesteijn: 06-28922202
Wil je de sfeer en onze producten komen proeven? Brood op de Plank (winkel met ontbijt- en lunchcafé) en Dé Bakkerij (winkel) zijn van ma t/m za vanaf 8:30 uur geopend.
Interesse?
Stuur een korte motivatie en een cv naar bestuur@bakkerscafe.nl